HU

 

A tartalom optimalizálása

A tartalomoptimalizálás célja, hogy a tartalmainkat a humán felhasználók és a keresőrobotok is könnyen megtalálják és megértsék.

Vagyis a tartalomoptimalizálás azt jelenti, hogy 

  • releváns, hasznos és jól szerkesztett tartalmakat készítünk, és 
  • az internet működését figyelembe véve, úgy töltjük fel őket, hogy a webhelyünk és annak az egyes oldalai is könnyen feltérképezhetők és értelmezhetők legyenek.

A tartalom optimalizálását a tartalom

  1. megírásakor, elkészítésekor és
  2. a feltöltésekor

végezzük.

""

 

1. Az optimális tartalom megírása, elkészítése

A tartalom és annak minősége határozza meg, hogy milyen keresésekre és milyen pozícióban jelenünk meg a találati listákon. 

Relevancia

Egy webhelynek általában van egy szűkebb vagy tágabb, de jól körülhatárolható témája. A webhely az oldalait általában az ezzel a témával kapcsolatos keresésekre szeretné minél jobb pozíciókban látni a találati listákon.

Így azok az oldalak segítik a webhelyet a SEO-ban, amelyek ehhez a témához kapcsolódnak (relevánsak). A nem kapcsolódó tartalmak „hígítják” a webhely relevanciáját a témában.

Az egyes oldalak témaválasztásán kívül a relevanciát erősíthetik vagy elbizonytalaníthatják a bejövő és kimenő linkek is. Az internetet a linkek teszik internetté, így természetes, hogy jelent valamit, hogy mire mi hivatkozik. 

A weboldalkészítő cégek webhelyei például sokszor kapnak bejövő linkeket a különféle témájú webhelyekről, amelyeket készítettek, és maguk is linkelnek a referenciáikra. Így mutat rájuk link például babacipőbolt webhelyéről, kertészeti témájú blogról, barkácsáruház webshopjából stb. Ez nem feltétlenül szerencsés, hiszen ezeknek a webhelyeknek tematikailag semmi közük nincs a webfejlesztéshez.

Hasznosság és jól szerkesztettség

Ahogyan bármilyen más médiumon közzétett tartalmaknak, úgy egy weboldal tartalmának  sem bizonyos hosszúságúnak kell lennie (nem bizonyos számú szót vagy leütést kell tartalmaznia) az érvényesüléshez.

Az a fontos, hogy amit közzéteszünk, az legyen hasznos a látogatóknak. 

Ennek az eléréséhez először is tudnunk kell, hogy mi a célunk az adott tartalommal: a tájékoztatás? A leendő ügyfelek valamelyik kérdésének megválaszolása? A látogatók inspirálása? Segítségnyújtás valamihez? Könnyed szórakoztatás?

Ha például az információközlés, az ismeretterjesztés (edukálás) az adott weboldal tartalmának a célja, akkor arra kell törekedni, hogy a tartalom közöljön valódi információt. Ne puszta ismétlése legyen máshol is megtalálható tudásanyagnak, hanem minimum adjon hozzá valami egyedi meglátást, következtetést, szemléletet, megközelítést, rendszerezést, vagyis minimum legyen benne valami egyéni.

A témától függően lehet hasznos egy tartalom 100 és 100 000 leütésben is. A minőség nem a hosszúságtól függ. Nem a karakterszámot vagy a szavak számát érdemes nézni, hanem azt, hogy a témát, amit az oldal címével ígértünk, lefedjük-e. A tartalmunkat úgy érdemes megszerkeszteni, hogy

  • olyan hosszú legyen, amilyen hosszú a címben ígért téma gondos, érhető kifejtéséhez szükséges,
  • olyan rövid legyen, amilyen rövid csak lehet anélkül, hogy ártanánk az értelmezhetőségnek.

A jól szerkesztettséghez hozzátartozik, hogy a szöveg más szempontokból is élvezhető: olvastatja magát, nincsenek benne tévesztések, elírások, ténybeli tévedések. 

Ha örökzöld, hosszútávon viszonylag változatlan formában elérhető, gyakran látogatott tartalmakról van szó, ha magas presztízsű (vagy magas presztízsre törekvő), illetve ha magas árfekvésű termékeket, szolgáltatásokat kínáló webhelyre szánjuk, mindenképp érdemes ellenőriztetni a tartalmainkat.

A Minőségi tartalom: mi az, miért fontos, és hogyan készítsünk ilyet? című oldalunkon adunk tippeket ahhoz, hogy miről és hogyan készítsünk minőségi, hasznos tartalmat, és milyen szempontjai vannak a tartalom felhasználó- és keresőbarát, azaz optimális megszerkesztésének.

2. A tartalom optimalizált feltöltése

A megírt, előkészített tartalmat az internet mint médium működésének a szem előtt tartásával érdemes feltölteni. 

Az online tartalmakat nemcsak humán látogatók, hanem gépek (keresőrobotok, kisegítő szoftverek) is olvassák, és a gépek máshogy látják és használják, vagyis térképezik fel az oldalakat, mint a humán felhasználók.

Az optimalizált feltöltési mód a megtalálhatóságot és a betöltődési sebességet is pozitívan befolyásolja. Ez azt jelenti, hogy nemcsak az befolyásolja a rangsorolásunkat, hogy milyen a tartalom, amit feltöltünk, hanem az is, hogy hogyan töltjük fel a tartalmat.

A tartalomfeltöltési optimalizálási feladatok közé tartozik 

  • a szöveg elemeinek és a képeknek az optimális feltöltése és
  • és technikai SEO jellegű beállítások elvégzése.

Ha ki szeretnénk hozni a maximumot a tartalmunkból, akkor valószínűleg nem elég csak bemásolni a megírt tartalmat a szövegfájlból (pl. Word vagy Google dokumentumból) a HTML szövegszerkesztőkbe. 

Fontos, hogy a címsorokat és más szövegelemeket a gépek számára értelmezhető címkékkel lássuk el, az egyéb tartalmi elemek esetében pedig az optimális erőforrásigény elérésére is törekedjünk.

Mivel online tartalomról van szó, ahol a navigáció a linkeken alapul, érdemes kihasználni az igazán releváns linkelési lehetőségeket.

A tartalmi elemek optimalizált feltöltéséhez a Mire ügyeljünk tartalomfeltöltéskor? című oldalunkon összeállítottunk egy checklistet.

Ha mindezzel megvagyunk, akkor technikai jellegű SEO-beállítások elvégzésével tovább optimalizálhatjuk az oldalunkat. 

Az ilyen technikai beállításokat a tartalomkezelő rendszerekben különféle modulok, pluginok segítségével tudják elvégezni a webhely kezelői. 

Ilyen beállítás lehet pl. az automatikusan generált oldalcím, az URL alias megváltoztatása, metaleírás hozzáadása, átirányítás beállítása stb. 

Ezekről a technikai jellegű tartalomfeltöltési tennivalókról a SEO-beállítások tartalomszerkesztéskor című oldalunkon írunk részletesen.

A tartalomoptimalizálás és a SEO

A SEO-nak az egyik (jóllehet, a legjelentősebb) része a tartalom optimalizálása. Ha ez rendben van, akkor az organikus linkszerzéssel sem lesz probléma.

A másik része a technikai minőség, vagyis a technikailag optimális felépítésű és működésű webhely, amiről a Mi a technikai SEO, vagyis technikai keresőoptimalizálás? című oldalunkon tájékozódhat.

Ha átfogóbb információra, áttekintésre van szüksége, hogy megértse, mi is a keresőoptimalizálás, mire szolgál, és milyen területei vannak, akkor pedig a Mi a keresőoptimalizálás, azaz a SEO? című oldalunkat ajánljuk.