HU

Mire ügyeljünk tartalomfeltöltéskor?

Huszár Ágnes
Utoljára frissítve: 2022. 10. 17.

Huszár Ágnes

A tartalmakat a legjobb teljesítmény érdekében a részletekre is ügyelve kell feltölteni a webhelyre. Ezzel nemcsak SEO-szempontból teszünk jót az oldalnak, hanem az akadálymentes tartalomhoz is hozzájárulunk.

A tartalomfeltöltési optimalizálási feladatok közé tartoznak technikai SEO jellegű tevékenységek, amelyeket a SEO-beállítások oldalon sorolunk fel, valamint a szöveg és a képek megformázásával, elemeivel kapcsolatos tevékenységek – ezeket szedtük össze itt.

 

 

Ha megvan a minőségi szempontoknak eleget tevő tartalmunk, akkor a nehezén már túl vagyunk. Ha a feltöltés során ügyelünk az alábbiakra, azzal feltesszük rá a koronát:

 

Formázás törlése

A külső forrásból, például szövegszerkesztőből (Word- vagy Google-dokumentumból stb.) másolt, Ctrl + V-vel beillesztett tartalmak magukkal hozzák az eredeti dokumentum formázási stílusait, ami a forráskódban nagy rendetlenséget (sok inline CSS-t, beszúrt formázási kódot) okoz.

A Ctrl + Shift + V billentyűzetkombinációval való beillesztés helyett ilyenkor jobb az, ha a Ctrl + V-vel való beillesztés után megnyomjuk a formázás törlése gombot a HTML szerkesztő eszköztárában:

A gombon egy nagy T, alsó indexben egy × szimbólummal

Az utóbbi megoldás azért jobb, mert így megmaradnak a címsorok, a linkek és a bekezdések, csupán az eredeti dokumentum szövegstílusai „vesznek el”, és veszi fel a szöveg a cél, vagyis a webhely szövegformázási stílusát.

A Ctrl + Shift + V-vel beillesztett szövegekben ellenben minden „normál” stílusú lesz, beleértve a címsorokat is, a linkekből egyszerű szöveg lesz, a bekezdések pedig sortörésekké válnak.

„Tördelés”, layout

Sok webhelynek, amely tartalomkezelő rendszeren alapul, van oldalépítő funkciója (ilyenek a mi Flexi Build weboldalaink, vagy például az Elementor vagy a WPBakery pluginok a Wordpresshez).

A tartalom feltöltői az ilyen webhelyeken egyedi oldalelrendezéseket tudnak építeni különféle oldalelemekből (szövegdobozokból, slideshow-kból, galériából stb.), és kedvük szerint színezhetik őket.

Ez nagy teret ad a kreativitásnak, de érdemes ügyelni rá, hogy az elrendezés, a szövegformázás megkönnyítse a látogatóknak a befogadást.

Például: 

  • a célnak, a szöveg, tartalom értelmének legmegfelelőbb oldalelemeket használjuk a layout felépítésekor,
  • az elrendezés áttekinthető és logikus legyen, 
  • a szöveg és a háttér színe között megfelelő legyen a kontraszt
  • a formázások, a kiemelések összhangban legyenek a mondanivalóval, 
  • a betűtípusok, betűméretek, betűszínek és általában a színek pedig a branddel, arculattal,
  • mobilon is minél könnyebben lehessen használni a weboldalt és értelmezni a tartalmat.

Címsorok (headingek) és más HTML címkék megfelelő használata

A weboldalak felépítése, elemeinek hierarchiája és jelentése ránézésre egyértelmű lehet pusztán a formázás miatt is. Például:

  • a legnagyobb betűkkel írt sorról sejthető, hogy a címsor 1 lesz az oldalon, a valamivel kisebb a címsor 2, és így tovább,
  • a kötőjellel vagy gondolatjellel kezdődő formázás ránézésre egyértelműen felsorolás,
  • egy vízszintesen és függőlegesen bármilyen módon (pl. szóközökkel) egy vonalba rendezett adathalmaz pedig táblázat.

Azonban a gépek, így a keresőrobotok és a vakok által használt képernyőolvasó programok nem látják a formázást. Miattuk fontos, hogy a megfelelő HTML címkékkel jelöljük meg ezeket a szövegelemeket. 

A helyes HTML elemekben való elhelyezéssel segítjük a gépeket annak értelmezésében, hogy mi is az oldalunk valódi témája, melyek a legrelevánsabb és legfontosabb elemei, és az egyes elemek hogyan viszonyulnak egymáshoz.

A tartalomkezelő rendszerek HTML szerkesztőjével ez igazán könnyű: úgy működik, mint egy szövegszerkesztő dokumentumban.

A CKEditor eszköztára

Címsorok

A címsor 1, címsor 2 stb. (vagy fejléc 1, fejléc 2 stb.) kiválasztásával egyszerűen létrehozhatjuk a címsorszerkezetet, ami a kódban, a HTML-ben is helyes (szemantikus) lesz, vagyis a megfelelő <h1>, <h2> stb. címkét kapja.

A CKEditorban a Bekezdésformátum lenyílóból lehet kiválasztani a normál formátumot és a fejlécszinteket 1-től 6-ig

 

A címsorok, azaz a headingek a weboldalakon és a SEO-ban

Egyéb HTML címkék

A legjobb megjelenítés és a gépek számára könnyű értelmezhetőség érdekében a felhasználóbarát HTML szerkesztők többi funkcióját is rendeltetésszerűen kell használni.

Például:

  • A táblázat gomb megnyomásával szúrjunk be HTML táblázatot. A táblázat beállításánál tetszőleges számú sort, oszlopot adhatunk hozzá, és egy jelölőnégyzet bejelölésének egyszerűségével elláthatjuk szabályosan megformázott fejléccel.
  • A felsorolás és a számozott felsorolás gombokkal hozzunk létre a kódban is helyesen megformázott – <ul>, <ol>, <li> – felsorolásokat.
  • Használjuk az alsó és felső index gombokat (m3, CO2 stb.).
  • Vízszintes vonalat az „Elválasztóvonal beillesztése” eszköztárgombbal adjunk hozzá az oldalhoz.

Képek szerkesztése, optimalizálása

A képek optimalizálásának célja, hogy a képek:

  • gyorsan betöltődjenek,
  • a szerveren ne foglaljanak a szükségesnél több helyet,
  • könnyen azonosíthatók legyenek tartalomszerkesztéskor,
  • keresőoptimalizáltak legyenek,
  • akadálymentesek legyenek.

A képek előkészítése a weboldalra való feltöltéshez:

1. Vágjuk meg (cropoljuk) őket, ha szükséges – például ha a kép témája körül óriási üres tér van (ez termékképeknél fordul elő gyakran).

A vágáshoz a képarányt úgy válasszuk meg, hgoy megnézzük, milyen képaránnyal lesz megjelenítve a kép a weboldalon.

Ha pl. egy webshopba készítünk elő termékképeket, akkor nyissunk meg egy termékoldalt, jobb egérgombbal kattintsunk a termékképre, majd a helyi menüből válasszuk az Inspect opciót:

Ezután a megnyíló ablakban húzzuk a kurzort a kép elérési útvonala fölé, és a popupban látni fogjuk a képarányt (Rendered aspect ratio):

Ennek a képnek a megjelenített képaránya 3:4 – ezt állítsuk be a képszerkesztőben a vágás beállításánál.

2. Méretezzük át. Az 1. lépésben (vágás) ismeretett módon tudjuk ellenőrizni a megjelenített képméretet is pixelben: ez a Rendered size. A fenti példán ez 441×588 pixel. Ennél nagyobb méretben csak akkor érdemes feltölteni a képet, ha szeretnénk, hogy pl. jobb gombbal megnyitva a látogató még nagyobb méretben tudja megtekinteni.

3. Tömörítsük. Erre a célra kiváló például a Tinypng/Tinyjpg, ahová egyszerűen csak behúzzuk a képet, majd letöltjük, amikor végzett a tömörítéssel.

4. Értelemszerűen nevezzük el. Az img0274636.png fájlnév helyett a későbbiekben, ha ki akarjuk keresni a képet, hasznosabb lesz 

  • a képen látható téma alapján való elnevezés (naplemente.png),
  • vagy a cikkszám,
  • vagy más, értelmes név, ami alapján később név alapján is azonosíthatjuk a fájlt.

Akárcsak más dokumentumok, a képek fájlneveiben se használjunk egyebet, csak ékezet nélküli kisbetűket, számokat és kötőjeleket!

+1: Gondoskodjunk az alternatív leírásról, ha szükséges. Nagyvonalakban: akkor kell kitölteni az alternatív leírást,

  • ha a kép információt hordoz, és nem pusztán díszítő funkciót tölt be (pl. az üzletemberek kezet fognak típusú stockfotóknak, amelyek csak azért vannak beszúrva az oldalra, hogy feldobják a layoutot, nem kell beírni az alt mezőjébe, hogy „öltönyös férfiak kezet fognak egy felhőkarcoló előtt”),
  • ha a kép hordozta információ az oldalon nincs szöveges formában is közzétéve (pl. egy olyan kép, amire szöveg, idézet stb. van „beégetve”, és az idézet nincs benne magában a környező szövegben, szövegesen).

A w3.org oldalon az alt decision tree segíthet, ha tanácstalanok vagyunk, hogy kell-e alternatív leírás egy-egy képhez.

Az alternatív szövegek ellenőrzése lehetséges akár egy böngészőbővítménnyel is (pl. a SEO Meta in 1 Clickkel), de úgy is, hogy jobb egérgombbal kattintunk az oldalon, a felugró menüből kiválasztjuk a „View page source” menüpontot, majd Ctrl + F-fel rákeresünk: alt=. 

Felhasználóbarát URL-ek

A tartalomkezelést és a webhely használatát (címeinek megosztását, megjegyezhetőségét, felidézhetőségét) is segítik a felhasználóbarát, értelmes, logikusan felépített webcímek (URL-ek), pontosabban útvonalak.

Erről bővebben a Mi az URL, és mi a jelentősége SEO szempontból? oldalon olvashat!

 

Tartalomkezelési árak és havidíjak

 

Kategóriák:
Tartalomoptimalizálás