HU

A tartalom optimalizálása (on-page SEO)

Utoljára frissítve: 2022. 11. 25.

A tartalomoptimalizálás azt jelenti, hogy 

  • releváns, hasznos és jól szerkesztett tartalmakat készítünk, és 
  • úgy töltjük fel őket a webhelyre, hogy a keresőrobotok is könnyen megtalálják és megértsék őket.

Ennek megfelelően a tartalom optimalizálását a tartalom

  1. megírásakor, elkészítésekor és
  2. a feltöltésekor végezzük.
""

 

1. Az optimális tartalom megírása, elkészítése

A tartalom minősége határozza meg, hogy milyen keresésekre és milyen pozícióban jelenünk meg a találati listákon. 

Relevancia

A webhelyeknek tipikusan van egy szűkebb vagy tágabb, de jól körülhatárolható témájuk. A webhely oldalait általában az ezzel a témával kapcsolatos keresésekre szeretnénk minél jobb pozíciókban látni a találati listákon.

Azok a tartalmak segítik az adott webhelyet a SEO-ban, amelyek ehhez a témához kapcsolódnak, azaz relevánsak. A nem kapcsolódó tartalmak „hígítják” a webhely relevanciáját a témában.

A relevanciát erősíthetik vagy elbizonytalaníthatják a más webhelyekről a mi weboldalunkra mutató, „bejövő” linkek (backlinkek) és a weboldalunkról más webhelyekre mutató, azaz „kimenő” vagy külső linkek is. Az internetet a linkek teszik internetté, így természetes, hogy jelent valamit, hogy mire mi hivatkozik. 

A legjobban azzal járunk, ha témájukban a miénkhez kapcsolódó (releváns) weboldalak linkelnek ránk, és mi is releváns forrásokra linkelünk. 

A bejövő linkek esetén ezen belül is az a legjobb, ha a linkeket önként adták, például úgy, hogy rábukkantak egy oldalunkra, és hiteles forrásként idézték és hivatkoztak rá egy blogposztban, cikkben stb.

Azaz a linképítés (link building) helyett a linkszerzésre, a linkek kiérdemlésére (link earning) érdemes törekedni, úgy, hogy hasznos, linkelésre érdemes tartalmakat teszünk közzé.

Hasznosság és jól szerkesztettség

Ahogyan bármilyen más médiumon közzétett tartalmaknak, úgy egy weboldal tartalmának sem bizonyos hosszúságúnak kell lennie (nem bizonyos számú szót vagy leütést kell tartalmaznia) az érvényesüléshez. Az a fontos, hogy amit közzéteszünk, az legyen hasznos a látogatóknak. 

Ennek az eléréséhez először is tudnunk kell, hogy mi a célunk az adott tartalommal: a tájékoztatás? Az érdeklődők vagy ügyfelek kérdésének megválaszolása? A látogatók inspirálása? Segítségnyújtás valamihez? Szórakoztatás?

A témától függően lehet hasznos egy tartalom 100 és 100 000 leütésben is. A minőség nem a hosszúságtól függ; nem a karakterszámot vagy a szavak számát érdemes nézni, hanem azt, hogy a témát, amit az oldal címével ígértünk, lefedjük-e.

A tartalmunkat úgy érdemes megszerkeszteni, hogy

  • olyan hosszú legyen, amilyen hosszúság szükséges ahhoz, hogy kifejtsük azt, amit a cím ígér, 
  • olyan rövid legyen, amilyen rövid csak lehet anélkül, hogy ártanánk az értelmezhetőségnek.

A jól szerkesztettséghez hozzátartozik, hogy a szöveg más szempontokból is élvezhető: olvastatja magát, nincsenek benne tévesztések, elírások, ténybeli tévedések. 

2. A tartalom feltöltése

Az online tartalmakat nemcsak humán látogatók, hanem gépek (keresőrobotok, kisegítő szoftverek) is olvassák, és a gépek máshogy látják és használják, vagyis térképezik fel az oldalakat, mint a humán felhasználók.

Nemcsak az befolyásolja a rangsorolásunkat, hogy milyen a tartalom, amit feltöltünk, hanem az is, hogy hogyan töltjük fel.

A feltöltési fázis optimalizálási feladatai közé tartozik 

  • a szöveg elemeinek és a képeknek az optimalizálása,
  • a hasznos és releváns belső linkek elhelyezése és
  • a technikai SEO jellegű beállítások elvégzése.

Mit jelent ez?

Ha ki szeretnénk hozni a maximumot a tartalmunkból, akkor ne csak bemásoljuk a megírt tartalmat a szövegfájlból (pl. Word vagy Google dokumentumból) a webhely admin felületére. 

Lássuk el a címsorokat és más szövegelemeket a gépek számára értelmezhető HTML címkékkel, az egyéb tartalmi elemek esetében pedig törekedjünk az optimális erőforrásigény elérésére is (például méretezzük megfelelően és tömörítsük a képeinket). Ehhez a Mire ügyeljünk tartalomfeltöltéskor? című oldalunkon összeállítottunk egy checklistet.

Mivel online tartalomról van szó, ahol a navigáció a linkeken alapul, érdemes kihasználni a belső (a webhelyünk más oldalaira) linkelési lehetőségeket is.

Ha mindezzel megvagyunk, akkor technikai jellegű SEO-beállítások –  pl. automatikusan generált oldalcím vagy URL alias megváltoztatása, metaleírás hozzáadása, átirányítás beállítása stb. – elvégzésével tovább optimalizálhatjuk az oldalunkat. 

Az ilyen technikai beállításokat a tartalomkezelő rendszerekben különféle modulok, pluginok segítségével tudják elvégezni a webhely kezelői. Ezekről a technikai jellegű tartalomfeltöltési tennivalókról a SEO-beállítások tartalomszerkesztéskor című oldalunkon írunk részletesen.

A tartalomoptimalizálás és a SEO

A SEO-nak az egyik (jóllehet, a legjelentősebb) része a tartalom optimalizálása. Ha ez rendben van, akkor az organikus linkszerzéssel (link earning) sem lesz probléma.

A másik része a technikai minőség, vagyis a technikailag optimális felépítésű és működésű webhely, amiről a Mi a technikai SEO, vagyis technikai keresőoptimalizálás? című oldalunkon tájékozódhat.

Ha átfogóbb információra, áttekintésre van szüksége, hogy megértse, mi is a keresőoptimalizálás, mire szolgál, és milyen területei vannak, akkor pedig a Mi a keresőoptimalizálás, azaz a SEO? című oldalunkat ajánljuk.

 

Kategóriák:
Tartalomoptimalizálás