HU

Webfejlesztési és online marketinges fogalomtár

Prompt Web
Utoljára frissítve: 2023. 01. 26.

 

Ide gyűjtjük fokozatosan azoknak a szavaknak és kifejezéseknek a magyarázatát, amelyeknek a tisztázása sokszor jelentősen megkönnyíti az ügyfeleinkkel való kommunikációt, így talán másoknak is segíthetnek a weboldalkészítési vagy keresőoptimalizálási cikkek minél pontosabb értelmezésében. (Előfordulhat, hogy más cégek, ügynökségek, tartalomgyártók és webfejlesztők némileg eltérő értelemben használhatják ezeket a fogalmakat!)

A, Á

alternatív leírás (alternatív képleírás, alternative text, alt text): A képek tartalmának leírása a gépek (keresőrobotok, képernyőolvasó szoftverek) számára, illetve arra az esetre, ha a kép valami miatt nem jeleníthető meg. A CMS-ekben felhasználóbarát felületen megadható a kép feltöltésekor, szerkesztésekor.

átirányítás: egy technikai eljárás, amellyel egy bizonyos URL-t felkereső látogatók egy másik URL-re irányíthatók. A CMS-ekben felhasználóbarát felületen beírható. || Bővebben: SEO-beállítások tartalomszerkesztéskor: Átirányítás

B

böngésző: olyan szoftver, amellyel kereshetünk egy hálózaton található fájlok között; pl. az interneten való keresésre használt Google Chrome vagy Mozilla Firefox.

C

céloldal (landingoldal): 1. olyan, speciálisan erre a célra létrehozott weboldal, amire marketingkampányból terelik a forgalmat. 2. az a weboldal, amin a látogató belépett a webhelyre.

címsor (heading, fejléc): egy dokumentum, pl. weboldal szövegét tagoló szövegelemek. || Bővebben: A címsorok, azaz a headingek a weboldalakon és a SEO-ban

CMS (content management system, tartalomkezelő rendszer): olyan platform, amelyen webhelyek és weboldalak hozhatók létre, illetve kezelhetők egy felhasználóbarát felületen; pl. Drupal, WordPress, Joomla.

D

domainnév: a webhely neve, pl. drupal.org. Domainszolgáltatótól vásárolható.

F

főoldal: egy webhely legfelső szintű, a puszta domainnéven mint címen (pl. web.prompt.hu) megtalálható weboldala.

H

helyi SEO (local SEO): a fizikai székhelyen (irodában, üzletben stb.) szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoknak a térképeken (pl. Google Maps) való megjelenítését elősegítő tevékenységek. A keresőoptimalizálás egyik részterületének szokás tekinteni.

hosting: tárhelyszolgáltatás.

HTML: címkerendszer, amellyel a weboldalak mint dokumentumok jellemzőit (nyelv, metaadatok stb.) és szerkezeti elemeit (címsorok, linkek stb.) lehet meghatározni.

K

keresőkifejezés: az a szó, kifejezés, amelyet a felhasználók használnak egy témára keresve; a kulcsszó felhasználói megfelelője.

keresőoptimalizálás (SEO): olyan tevékenységek, amelyekkel javítjuk a webhely tartalmi vagy technikai minőségét, illetve amivel népszerűsítjük a webhelyet, abból a célból, hogy több látogatója legyen. || Bővebben: Mi a keresőoptimalizálás, azaz a SEO? || → technikai keresőoptimalizálás, tartalomoptimalizálás, helyi SEO

kulcsszó (keyword): az a kifejezés, ami egy dokumentum vagy egy dokumentum szekciójának a tartalmát a legjobban leírja, a témáját a legtömörebben meghatározza, így természetesen is gyakran előfordul a szövegek stratégiailag fontos pontjain (pl. címek). A tartalommarketingben törekvés, hogy megegyezzen a keresőkifejezéssel.

L

landingoldal: céloldal.

linképítés: együttműködés más webhelyekkel a bejövő linkek számának növelése céljából; eszköze lehet pl. vendégposztok vagy PR-cikkek közzététele. A keresőoptimalizálás egyik területének szokás tekinteni. || → linkszerzés

linkszerzés: a bejövő linkek számának organikus növekedése; amikor egy másik webhely önként hivatkozik a webhelyünkre.

linkszöveg (link text): az a szövegrészlet, ami linkként használatos. Lehet a céloldal pőre URL-je vagy más, tetszőleges szöveg is.

M

metaadat: a weboldal technikai és tartalmával kapcsolatos, főleg keresőrobotoknak szóló adatai a weboldal HTML-jének <head> részében. L. pl. metaleírás, oldalcím.

metaleírás (meta description): egy weboldal tartalmának rövid összefoglalására szolgáló metaadat. A CMS-ekben felhasználóbarát felületen beírható. || Bővebben: SEO-beállítások tartalomszerkesztéskor: Metaleírás)

O

oldalcím (page title): egy weboldal címének megadására szolgáló metaadat. A CMS-ekben felhasználóbarát felületen beírható. || Bővebben: SEO-beállítások tartalomszerkesztéskor: Oldalcím)

optimalizálás: Webfejlesztés olyan tevékenység, amelynek eredményeként egy webhely hasznosabb, felhasználóbarátabb, könnyebben értelmezhető, feltérképezhető lesz, több konverziót hoz stb. || → kereső~

organikus: Keresőmarketing nem fizetett, nem hirdetés. | ~ találat: olyan elem a keresők (pl. Google, Bing) találati listáján, amely nem hirdetés.

S

SEO: keresőoptimalizálás.

SZ

szerver: webszerver.

T

tárhely: webtárhely.

tartalomkezelő rendszer: CMS.

tartalomoptimalizálás (on-page SEO): egy webhely, illetve weboldal tartalmának bővítése, szerkesztettségének optimalizálása. A keresőoptimalizálás egyik részterülete. || Bővebben: A weboldalak tartalmának optimalizálása (on-page SEO)

technikai keresőoptimalizálás (technikai SEO): egy webhely technikai hátterének: kódjának, üzemeltetésének, teljesítményének optimalizálása. A keresőoptimalizálás egyik részterülete.

U

URL: egy weboldal teljes elérési útvonala, amely alapján a weboldal az interneten megtalálható, pl. https://www.drupal.org/association/supporters. || Bővebben: Mi az URL, és mi a jelentősége SEO szempontból?

W

webhely: egy bizonyos domainen élő weboldalak összessége.

weboldal: egy webhely valamely oldala, pl. web.prompt.hu/tarhely/web/uzemeltetes.

website: webhely.

webszerver: webhelyek tárolására és interneten elérhetővé tételére szolgáló számítógép.

webtárhely: egy webhely tárolására szolgáló hely egy webszerveren. Tárhelyszolgáltatótól vásárolható.

Kategóriák:
Weboldalkészítés