Weboldalkészítési tanácsadás
A weboldal-készítési tanácsadás olyan szolgáltatás, amely útmutatást és támogatást nyújt a honlapok megtervezéséhez, elkészítéséhez (fejlesztéséhez) és karbantartásához.
Célja, hogy a vállalkozásoknak olyan weboldal készüljön, amely felhasználóbarát és hatékonyan segít az üzleti célok elérésében.
A tanácsadás már a nulladik lépésnél is fontos lehet: amikor felmerült a weboldalkészítés ötlete, de még nem tudja, pontosan mit és hogyan szeretne megvalósítani. Vagy épp ha már van weboldala, és fontolgatja, hogy lecseréli.
Rengeteg a lehetőség, nem nehéz elveszni a tervezésben!
Az első kérdés lehet akár az is, hogy:
„Szükségem van weboldalra egyáltalán?”
Elképzelhető, hogy van egy praktikus megelőző lépés.
Egy olyan megelőző lépés, amivel egyszerűen, fenntartható módon és költséghatékonyan megalapozhatja az online jelenlétét.
Sokszor az online stratégia, a weboldal is kiegészíthető az alábbiakkal:
- Közösségimédia-oldalak, pl. üzleti Facebook-oldal, Instagram, Twitter, LinkedIn-profil.
- Online piacterek (Amazon, Etsy…)
- Mobilalkalmazások
- Térképeken való megjelenítés (üzleti profil a Google Cégemben)
- Videócsatorna, podcastok
Az ezeken a platformokon, ezekkel az alternatívákkal szerzett tapasztalatok jól hasznosíthatók a majdani weboldal tervezése során is!
A tanácsadáson körvonalazható, hogy a weboldalnak mit kell tudnia, mire is van szüksége valójában a célközönségének és önnek.
Ha pedig eljött a saját webhely ideje, akkor merül fel a kérdés:
„Milyen weboldalam legyen pontosan?”
A tanácsadással megtervezhetők például az alábbiak, amivel számos buktató elkerülhető:
Mit kell tudnia a weboldalamnak, milyen funkciókra van szükségem?
Például:
- Csak tartalom (szöveg, képek, videók) megjelenítését tudja?
- Vagy interaktívnak kellene lennie, például ami a célom, ahhoz kelleni fognak űrlapok, kommentelési lehetőség, fórum funkció, értékelési lehetőség?
- Szükséges, hogy lehessenek felhasználói fiókok a website-omon, hogy tudjanak regisztrálni a látogatók?
- Kell hírlevél-feliratkozás?
- Ha igen, a hírlevelezésem kezeléséhez elég lesz egy külső szolgáltatás használata, vagy saját, egyedi hírleveles rendszerre lesz szükségem?
- Szükség lesz majd dinamikus tartalmakra, valós idejű frissítésekre?
- Szükség lesz az adatok exportálására, importálására, és ha igen, hogyan csináljam?
(Néhány további példát talál az egyedi funkcionalitásra itt: Egyedi fejlesztésű weboldalak.)
Milyen tartalomra lesz szükségem?
- Milyen oldalak legyenek?
- Mennyi tartalmat kell készítenem?
- Milyen formátumú tartalmakat kell készítenem?
- Hogyan lenne jó rendszerezni a tartalmaimat?
- Mit tegyek a menübe, hogyan lehessen navigálni az oldalak között?
(A tartalom megtervezésével kapcsolatban inspirálódhat a minőségi tartalomról szóló oldalon, a navigációval kapcsolatban pedig a linkszerkezetről szóló oldalon adunk tippeket.)
Hogyan működjön a webshopom?
Például:
- Hogyan fizessenek a vásárlóim, hányféle fizetési mód legyen?
- Kelljen-e regisztrálni a fizetésnél, kellenek-e vásárlói profilok?
- Mi legyen a termékoldalakon?
- Hogyan kezeljem a termékváltozatokat?
- Mennyi kategóriaoldal legyen?
- Szükségem lesz-e készletkezelésre?
- Szükségem lesz-e fájlba való termékexportra, és ha igen, milyen formátumban?
(A webshopok funkcióinak megtervezéséhez ötleteket szerezhet a Webáruházak készítése oldalon!)
Milyen legyen a dizájn?
- Szükséges egyedi webdizájnt készíttetnem?
- Ha nem kell egyedi dizájn, milyen sablont válasszak?
(A dizájnról való döntésben segíthet az Egyedi vagy sablon alapú webdizájn – melyiket válasszuk? című oldalunk!)
Az se jó, ha túl sokat vállal a weboldallal, és az se, ha nem tudja majd megvalósítani vele azt, amit szeretne.
A tetszetősnek tűnő vagy bonyolult, de végül feleslegesnek bizonyuló funkciók zűrzavaros felhasználói élményhez, valamint megnövekedett fejlesztési és karbantartási költségekhez vezethetnek.
Az is fontos, hogy azok a funkciók, amelyek szükségesek ahhoz, amire használná a weboldalát, mindenképp meglegyenek, és praktikusan és fenntarthatóan legyenek megvalósítva.
A weboldalkészítés előtti tanácsadással sok buktató elkerülhető, például:
- A stratégia hiánya: A célok egyértelmű megfogalmazása és stratégia nélkül nehéz olyan weboldalt készíteni, amely megfelel a weboldaltulajdonos céljainak, a célközönség igényeinek, és a kezelése is ésszerű.
- A felhasználói élmény (UX) figyelmen kívül hagyása: Ha túlságosan csak az esztétikára, a dizájnra összpontosítunk, a felhasználói élmény figyelembevétele nélkül, akkor a létrehozott weboldal nehezen navigálható vagy nehezen használható lesz, ami magas visszafordulási és alacsony konverziós arányhoz vezethet.
- A SEO figyelmen kívül hagyása: Ha a tervezés során nem tartjuk szem előtt a keresőoptimalizálás szempontjait (például a tiszta szerkezetet), az megnehezítheti, hogy a potenciális ügyfelek megtalálják a weboldalt, de akár azt is, hogy hatékony legyen a feltérképezése és az indexelése.
- A skálázhatóság figyelmen kívül hagyása: Ha a webhelyet nem a skálázhatóság figyelembevételével tervezik, az megnehezítheti vagy lehetetlenné teheti új funkciók hozzáadását vagy a jövőbeni forgalomnövekedés kezelését.
- A folyamatos karbantartás figyelmen kívül hagy ása: A folyamatos karbantartás és frissítések tervezésének elmulasztása azt eredményezheti, hogy a weboldal idővel elavulttá vagy biztonsági kockázatokkal szemben sebezhetővé válik.
Tanácsadás igénybe vételével minden célhoz megtalálható az a megoldás, ami
- költséghatékonyan megvalósítható,
- hatékonyan fog működni,
- hatékonyan lehet kezelni,
- fenntartható,
- bővíthető, ha szükséges.
Akinek már van webhelye, idővel abban is felmerül a kérdés:
„Fel kell újítanom a weboldalamat?”
Ilyenkor is jól jöhet a tanácsadás, amelynek segítségével könnyebb eldönteni például, hogy:
- Elavultnak számít-e már a weboldal kinézete? Ha igen, hogyan és mit lenne érdemes változtatni a dizájnon?
- Az új funkciókat a régi weboldalba érdemes beépíteni, vagy a modernebb technológiák, a régi CMS nehézkessége vagy más ok miatt praktikusabb akkor már újraépíteni az oldalt?
- Érdemes lenne újrarendszerezni a tartalmakat, vagy még jól eligazodik köztük a webhely tulajdonosa is és a látogatók is?