Ecommerce-fejlesztési projektek: a 7 leggyakoribb buktató – és ahogyan elkerülhetők
Egy hatékonyan kivitelezett webáruház, e-commerce rendszer jelentős bevételt hozhat, fokozhatja az ügyfelek elkötelezettségét és racionalizálhatja a cég működését.
Egy rosszul kivitelezett webáruházfejlesztési projekt viszont jelentős veszteségekhez, működési zavarokhoz és a hírnév csorbulásához vezethet.
Íme a leggyakoribb buktatók:
1. Nem megfelelő tervezés és stratégia
Alapos, a marketingstratégiával összehangolt tervezés nélkül olyan e-kereskedelmi platform készülhet, amelyről aztán gyorsan kiderül, hogy nem felel meg a vállalat céljainak, illetve nem elégíti ki a speciális igényeit.
Előfordulhat, hogy a platformból hiányoznak az adott cég számára alapvető funkciók, nem támogatja a kulcsfontosságú üzleti folyamatokat, vagy nem illeszkedik a vállalat márkaidentitásához. Így jobb esetben „csak” nem lesz jó a felhasználói élmény, rosszabb esetben nem lesz hatékony az értékesítési folyamat – de mindenképpen bevételtől esik el a cég.
Példa: Egy nagykereskedő számára olyan ecommerce platform készül, amely nem integrálható jól a meglévő leltár- és CRM-rendszereivel. Emiatt nehézkes a munka, kevesebb folyamat van automatizálva, mint amennyi lehetne, a több manuális munka miatt több a hibalehetőség. Így előbb-utóbb leltáreltérések, rendelésteljesítési problémák merülnek fel, és a vásárlók is frusztráltak lesznek.
💡 Az ecommerce platform elkészítésére kiválasztott fejlesztőcsapatnak ismernie kell az üzleti stratégiát, amelynek a webáruház a része lesz; meg kell értenie, hogy az ön üzleti céljaiba hogyan illeszkedik a platform. Ezt az információt figyelembe véve kell a tervezés előtt összegyűjtenie részletesen az ön felhasználói igényeit és a platformra vonatkozó követelményeit.
2. Gyenge felhasználói élmény és dizájn
Egy olyan e-kereskedelmi platform, amely nem nyújt zökkenőmentes felhasználói élményt, akadályozhatja az értékesítést.
A bonyolult navigáció, a hosszú betöltési idő és a használhatóságot nem szem előtt tartó dizájn frusztrálhatják a felhasználókat, ami magas visszafordulási arányhoz és elhagyott bevásárlókocsikhoz, alacsony konverziós arányhoz vezet.
Példa: Az ügyfelek nehezen találják meg a termékeket, ezért nem is vásárolnak. Vagy épp megtalálják a terméket, amit meg szeretnének vásárolni, de a vásárlási folyamat lépései nem felhasználóbarát módon van megtervezve – a működés, a dizájn vagy mindkettő szempontjából, ezért a kevésbé türelmesek félbehagyják a vásárlást.
💡 Az e-kereskedelmi platform elkészítésére választott fejlesztőcsapatnak jártasnak kell lennie az UX/UI tervezésben. Kiemelt szempontként kell kezelniük azt, hogy a felület felhasználóbarát legyen majd, intuitív navigációval, reszponzív kialakítással és vonzó vizuális elemekkel.
3. Biztonsági rések, sebezhetőség
Egy, a megfelelő biztonsági intézkedésekkel meg nem támogatott e-kereskedelmi platformmal óriási a kockázata annak, hogy a platform kibertámadás áldozatává válik, és kiszivárognak ügyféladatok.
A biztonsági sebezhetőségek, a bizalmas adatok kikerülése a rendszerből mindenképpen anyagi veszteséget és hírnévromlást jelent, de a jogszabályoknak való meg nem felelésnek jogi következményei is lehetnek, és akár bírsággal is járhat.
Példa: Egy nagyvállalatot a gyenge biztonsági protokollok miatt adatvédelmi incidens érhet, amely veszélyezteti az ügyfelek személyes és banki adatait, és a vállalatnak szembe kell néznie az ügyfélbizalom elvesztésével és az esetleges jogi következményekkel.
💡 Az ecommerce platformot fejlesztő csapatnak robusztus biztonsági intézkedéseket kell alkalmaznia (pl. titkosítás, biztonságos fizetési átjárók, rendszeres biztonsági auditok). Emellett naprakészen kell tartaniuk magukat a legújabb biztonsági szabványokkal és megfelelési követelményekkel kapcsolatban.
4. Integrációs kihívások
Az e-kereskedelmi platform és a vállalatban már használatban levő más rendszerek (pl. ERP, CRM, készletgazdálkodás) integrálásának elmulasztása működési hiányosságokat és adatinkonzisztenciákat okozhat.
Az integrációs problémák nem hatékony munkafolyamatokhoz és hibákhoz vezethetnek a rendelések feldolgozásában, a készletkezelésben és az ügyfélkapcsolat-kezelésben.
Példa: Az e-kereskedelmi platform nem szinkronizálódik a leltárrendszerrel, így folyton túlértékesítési vagy alulértékesítési problémák vannak.
💡 Válasszon rendszerintegrációkban jártas fejlesztőcsapatot, akik zökkenőmentes kapcsolódást tudnak létrehozni az e-kereskedelmi platform és az Ön meglévő üzleti rendszerei között.
5. A skálázhatóság hiánya
Ha nem skálázható egy e-kereskedelmi platform, akkor ahogyan nő a forgalom és egyre több lesz a tranzakció, egyre gyakoribbak lesznek a teljesítménnyel összefüggő problémák.
A skálázhatósági problémák miatt egyre lassulhat az oldalak betöltődése, leállások lehetnek a webhelyen, csúcsidőszakokban rossz lehet a felhasználói élmény, így lassul az értékesítés és egyre romlik a vásárlói elégedettség.
Példa: Egy nagyobb promóció vagy ünnepi szezon túlterhelhet egy olyan e-kereskedelmi webhelyet, amelynek a tervezése során nem gondoltak az időszakonként hirtelen megnövekedő vagy idővel stabilan növekvő forgalomra.
💡 A fejlesztőcsapatnak a skálázhatóságra, fenntarthatóságra is gondolva kell megterveznie a platformot. Skálázható infrastruktúrát és technológiákat kell használniuk, hogy ha növekszik a forgalom és a tranzakciók mennyisége, akkor se romoljon a teljesítmény.
6. Az élesítés utáni támogatás hiánya
Ha az e-kereskedelmi platformnak nincs folyamatos fejlesztői támogatása a publikálás után, akkor előbb-utóbb technikai problémákkal fog küzdeni, és idővel elavulttá válik.
Rendszeres frissítések és támogatás nélkül a platformon hibák, biztonsági sebezhetőségek és teljesítményproblémák léphetnek fel. Ez a felhasználói élmény romlásához és működési zavarokhoz, elakadásokhoz vezethet.
Példa: Az ünnepi szezonban a vásárlók panaszkodnak, hogy az oldalak betöltése lelassult, és hibákat kapnak a fizetési folyamat során. Az azonnali technikai támogatás hiánya miatt ezek a problémák több hétig fennállnak, ami az ünnepi szezonban jelentős bevételkieséssel jár.
💡 Válasszon olyan fejlesztőcsapatot, amely az e-kereskedelmi rendszer élesítése után is átfogó támogatást és karbantartást is kínál. Rendszeres frissítéseket, gyors hibajavításokat és folyamatos támogatást kell nyújtaniuk, hogy a platform hosszú távon működőképes és naprakész maradjon.
7. Eltérő elvárások és kommunikáció
A fejlesztőcsapat és a vállalat közötti kommunikáció hiányosságai és a nem tisztázott elvárások a projekt csúszásához és a célok elérésének elmaradásához vezethetnek.
A projekt időzítésével, időtartamával, a teljesítendő feladatokkal kapcsolatos hiányos kommunikáció következménye nemcsak késedelmes átadás, hanem megnövekedett költségek és az elkészült termékkel való elégedetlenség is lehet.
Példa: Ha a fejlesztőcsapat számára nem teljesen tiszták a vállalat egyedi követelményei – például a meglévő ERP-rendszerekkel való integráció vagy az egyedi felhasználói szerepkörök igénye –, és menetközben kell újratervezni, hogy a rendszer majd ezeknek a követelményeknek is eleget tegyen, akkor nemcsak jelentős késéssel, így bevételkieséssel, hanem valószínűleg további, előre nem tervezett kiadással kell számolni.
💡 Olyan fejlesztőcsapatot válasszon, amellyel hatékony és gördülékeny a kommunikáció, amellyel könnyen megtalálja a közös hangot, és akik proaktívan kínálnak megoldásokat a fejlesztendő e-commerce rendszerrel kapcsolatban.