A projektmenedzsment kritikus szerepe a webfejlesztés sikerében
Az, hogy egy webfejlesztési projekt mennyire lesz sikeres, nagyban múlik a projektmenedzsment minőségén.
Egy jó projektmenedzsment-stratégia racionalizálja a folyamatokat, gördülékennyé teszi a kommunikációt, és biztosítja, hogy minden érdekelt fél elégedett legyen a projekt célkitűzéseivel és megvalósítási módjával. A stratégia és átgondolás nélküli projektmenedzsment késésekhez, a költségvetés túllépéséhez, befejezetlen feladatokhoz vezet, és ezek közül már egy is veszélyezteti a projekt sikerét.
A webfejlesztési projektmenedzsment felöleli a projektek tervezését, végrehajtását és nyomon követését, vagyis az egész folyamatot az igények felmérésétől a webhely élesítéséig.
A célok egyértelműsítése és rögzítése
A hatékony projektmenedzsment alapja a célok egyértelmű meghatározása, a kezdetektől fogva.
Jól meghatározott, konkrét célok nélkül a projekten dolgozó csapatok könnyen fókuszálatlanná válhatnak, ami a projekt terjedelmének túllépéséhez vezethet.
Ha az elején nem volt egyértelműen és minden részletre kiterjedően meghatározva, mi a projekt célja, akkor a fejlesztés során derülhet fény a megrendelőnek bizonyos elvárásaira vagy bizonyos funkciók iránti igényére, vagy arra, hogy az érdekelt felek félreértették egymást.
Ezek az incidensek nemcsak késleltetik a projekt megvalósítását, de növelhetik a költségeket, sőt akár a készülő termék minőséget is veszélyeztethetik.
Ha a célok és elvárások pontosan le vannak írva, akkor minden érdekelt fél számára tiszta a saját szerepe, feladata a projektben.
Erőforrás-elosztás és költségvetés
A hatékony webfejlesztési projektmenedzsmenthez az is hozzátartozik, hogy minden feladatot az abban kompetens és hatékony csapattagra osztunk ki. Így a munkatársak képességei hatékonyan hasznosulnak, az erőforrásokat optimálisan használjuk ki, ami hatékonnyá teszi a munkafolyamatokat.
A költségvetés átgondolt megtervezése nélkül szintén gyorsan kicsúszhatnak a keretből a projektek. A projektmenedzsernek olyan költségvetést kell kidolgoznia, amely nemcsak a fejlesztési költségeket tartalmazza, hanem a tervezés, a tesztelés és a bevezetés utáni esetleges karbantartás költségeit is.
A kiadásoknak a költségvetéssel való rendszeres összevetésével a projektmenedzser azonosítani tudja azokat a területeket, amelyeken a költségek meghaladhatják a tervezettet, és így van lehetőség korrigálásra.
A kommunikáció fenntartása
A webfejlesztésben a legkülönfélébb területek szakértői, képviselői az ügyfelek, akik nem feltétlenül beszélnek a technológia nyelvén. A projektmenedzsernek minden érdekelt féllel meg kell találnia a közös hangot, és úgy kommunikálni, hogy minden résztvevő minden, számára fontos információval tisztában legyen.
A projektmenedzser a központ a kommunikációban az ügyfelek, a dizájnerek, a fejlesztők és a csapat többi tagja – között. Ő gondoskodik róla, hogy minden résztvevő számára minden egyértelmű legyen, és hogy a projekt végeredménye megfeleljen az üzleti céloknak.
A projektmenedzser szorgalmazza a rendszeres kommunikációt az ügyfelekkel. Folyamatosan tájékoztatja őket az előrehaladásról, és gyakran kér tőlük visszajelzést, hogy a projekt végig összhangban maradjon az ügyfél elképzeléseivel és igényeivel.
A projektmenedzsernek olyan közeget kell kialakítania, amelyben a csapattagok nyugodtan felvethetik aggályaikat, és hatékonyan együttműködhetnek.
Nemcsak a munkafolyamatokat és a feladatkiosztást, de a kommunikációt is olajozottabbá teszi egy jó projektmenedzsment-eszköz, amelyben megoszthatók dokumentumok, nyomon követhető az előrehaladás, áttekinthető, kinek mennyi feladata van, és milyen határidőkkel.
Kockázatok és kihívások kezelése
A projektmenedzsernek előre kell látnia a lehetséges problémákat, és gondoskodnia kell róla, hogy ezekbe a problémákba ne ütközzenek bele a csapatok. Az előre nem látható problémák felmerülésekor pedig olyan megoldáson kell dolgoznia, amellyel az érdekelt felek is elégedettek, és amellyel lehetőség szerint az idő- és költségkereteken belül tartható a projekt.
Ha például egy olyan csapattag, akinek központi szerepe van a projekt megvalósításában, végül mégsem áll rendelkezésre, a projektmenedzsernek elő kell állnia egy tervvel, például a feladatok átcsoportosításával vagy további erőforrások bevonásával.
Vagy ha az ügyfél a fejlesztési folyamat során jelzi egy bizonyos, az eredeti tervben nem szereplő funkció iránti igényét, a projektmenedzsernek fel kell mérnie, hogy implementálható-e az adott funkció anélkül, hogy a projekt kicsúszna a költségvetési vagy időkeretből.